Naast de hoge mate van technisch vakmanschap zien we bij grafische bedrijven sterke betrokkenheid bij medewerkers. Het zijn vaak lange dienstverbanden, hechte teams en oorspronkelijke familiebedrijven. Dit draagt bij aan het succes van het kwaliteit- en milieumanagementsysteem. Dit zit namelijk niet in ordners, maar tussen de oren.
Toewijding
Personeelsbetrokkenheid is de emotionele binding die mensen hebben met het bedrijf en de doelen. Toegewijde mensen voelen daadwerkelijk zorg over hun werk en hun organisatie. Dit is goud waard, en tijdens een crisis komt het belang ervan nog meer naar voren.
Als medewerker verwacht je elke dag een veilige, gezonde werkplek en een prettige sfeer met ruimte voor eigen verantwoordelijkheid en initiatief. Als werkgever wil je goed voor mensen zorgen. Je biedt werk, garandeert loon en goede arbeidsvoorwaarden, met het besef dat je de mensen nodig hebt om de doelen te realiseren.
ISO helpt in de betrokkenheid van personeel
We zien vaak dat als bedrijven aan de slag gaan met ISO, de sfeer en communicatie verbetert. Hoe komt dit?
- Medewerkers worden actief betrokken
Continu verbeteren vraagt om een geïnteresseerde en actieve houding van medewerkers. Om het te laten slagen, moeten mensen dus echt het gevoel hebben dat hun inbreng belangrijk is en dat met hun mening rekening wordt gehouden. Door ze te betrekken, een beroep te doen op hun kennis en vaardigheden, ontstaat een omgeving waarin mensen enthousiast samenwerken.
- Overleg- en verbeterstructuur: to-the-point
Veel aandacht gaat uit naar de interne communicatie. In het kwaliteitsmanagement krijgen medewerkers meer ruimte en verantwoordelijkheid. Tegelijkertijd willen we voorkomen dat de agenda’s vollopen met vergaderingen die ook nog eens onnodig lang duren. Afstemming is nodig. Overleg wordt gestimuleerd. Maar het liefst in zo min mogelijk tijd en to-the-point.
- Actuele RI&E
De veiligheid en gezondheid op de werkvloer wordt systematisch in kaart gebracht met de RI&E (risico-inventarisatie en evaluatie). Zo kennen en verlagen we arbeidsrisico’s en voldoen we aan de wettelijke verplichting.
- Medewerkersgesprekken
In een persoonlijk gesprek tussen medewerker en directie worden ieder jaar persoonlijke kansen en risico’s bespreekbaar gemaakt. Het gaat dan over de taken en verantwoordelijkheden, het persoonlijk functioneren, de samenwerking en ontwikkeling. Top-down en bottom-up!
- Persoonlijke begeleiding door MDMX
Het is voor iedereen duidelijk dat we geen ingevlogen bureau zijn. Door onze werkwijze zijn we nauw betrokken bij de bedrijven. Er is aandacht voor medewerkers en hun intrinsieke motivatie en de groepsdynamiek. De overtuiging is dat de kracht van binnenuit moet komen. Daarom werken we met menselijke maat, oog en respect voor bedrijfsspecifieke expertise en aandachtspunten, en helpend waar mogelijk.
MDMX:
– neemt bij de start ruime tijd voor persoonlijke kennismaking met medewerkers;
– begeleidt verbetersessies met het personeel, weet wat speelt in het team en bedrijf;
– bezoekt mensen regelmatig op de werkplek, vraagt wat goed gaat en beter kan;
– zorgt voor uitwisseling tussen directies over personeelszorg;
– biedt praktische tools (voorbeelden, protocollen, formulieren) voor o.a. het personeelshandboek, personeelsdossier, functieprofielen, TVB-matrix, medewerkersgesprek;
– zorgt voor kennisdeling tussen coördinatoren, geeft handvatten voor het motiveren van collega’s;
– geeft in besloten social media groepen een gezicht aan bedrijven en mensen.
Tips - Wil je de professionaliteit van medewerkers optimaal benutten, vraag wat ze nodig hebben. - Zorg voor een veilig verbetercultuur; dit vraagt om een open houding, zonder angst voor straf of een slechte sfeer tussen collega’s. - Probeer dat naast de vaste club, ook tijdelijk personeel, stagiairs, ZZP’ers en inroepkrachten zich thuis voelen. - Besef dat veranderingen spannend kunnen zijn voor medewerkers, dus extra aandacht hiervoor in eventuele tijden van onzekerheid.
Wat gebeurt er deze maand?
April is de maand van de medewerker. Deze maand zorgen we ervoor dat de medewerkersgesprekken overal ingepland zijn, als dit nog niet gebeurd is. De coördinatoren focussen op de kwaliteit van het interne overleg en de verbeterstructuur en goede verwerking van registraties. En samen zorgen voor het actualiseren van de RI&E.
✔️ Online sessie met directies: medewerkersgesprekken (12-4)
✔️ Online sessie met coördinatoren: draagvlak voor verbetering (13-4)
✔️ Online sessie met coördinatoren: RI&E (20-4)
✔️ Diverse locatiebezoeken (interne audits, directiebeoordelingen)
Online sessie: medewerkersgesprekken
Grafische ondernemers wisselen ervaring uit, geven elkaar tips over de aanpak van jaarlijkse gesprekken, tevredenheidsonderzoek en participatieprojecten met personeel.
Online sessie: draagvlak voor verbetering
Hoe zorg je als ISO-coördinator binnen het bedrijf voor draagvlak voor verbetering? Hoe krijg je medewerking van collega’s, wanneer gaan de hakken in het zand? We delen ervaringen waar het gaat om interne communicatie, het benutten van registraties en verbeterideeën en de invloed van bedrijfscultuur. Uiteindelijk gaat het om het doorgronden van wat iemand zegt, bedoelt en doet.
Online sessie: RI&E
De RI&E moet op orde zijn. Zijn er ingrijpende veranderingen geweest die van invloed zijn? In deze sessie bespreken we het actueel houden van de risico-inventarisatie. Samen brengen we de meest urgente issues in kaart, en geven elkaar tips over openstaande punten. Door de raakvlakken komt de RI&E in juni (maand van de veiligheid) opnieuw op de agenda
Meer weten over begeleiding bij ISO?
Interesse in ons lidmaatschap?
Op de hoogte blijven?