Op 25 mei hebben de bedrijfskunde studenten van de Hogeschool Rotterdam hun eindpresentaties gegeven. De twee groepen zijn met oplossingen gekomen voor het tekort aan personeel in de branche.
De studenten hebben de rol van consultant op zich genomen en zijn 14 weken aan de slag gegaan met het vraagstuk. Er zijn interviews afgenomen, enquêtes verstuurd, brainstormsessies gehouden en als laatste hebben zij hun eindpresentaties gegeven.
Nina Schouten, Kimberley Tournier en Caitlin Bekker, hebben onderzocht hoe jonge mensen denken over onze branche en hoe we voor jongeren een aantrekkelijke werkgever kunnen zijn.
Uit dit onderzoek bleek dat jongeren de sector niet kennen en een verkeerd beeld hebben van de grafimedia-branche. Daarnaast spreekt het technische werk veel jongeren niet meer aan. Onder de huidige jonge medewerkers mist binding met de branche, redenen hiervoor zijn weinig leeftijdsgenoten en uitdaging. Jongeren vinden baangarantie, creativiteit en klantcontact belangrijk bij de keuze voor een bedrijf. Het bieden van toekomstperspectief over de branche is belangrijk.
Aradhana Abdoelkhan, Hasna Ajdid en Nour Belkaid hebben zich op het probleem van vervanging van het gespecialiseerde personeel gericht. Bij ziekte, vakantie of pensioen wordt het steeds moeilijker om vervanging te vinden.
Tijdens de eindpresentaties zijn de oplossingen voor het tekort aan (jong) personeel door beide groepen gepresenteerd. Wij willen zo snel mogelijk aan de slag met een aantal aanbevelingen om op de korte termijn het tekort aan gespecialiseerd personeel te kunnen opvangen.