Als één thema prominent was in de afgelopen (corona)periode, was het wel: de veiligheid voor jezelf en voor elkaar.
Juni is onze maand van de veiligheid.
Incidenten zijn er weinig, en misschien gebeurt er nooit wat.
Maar hoe langer geleden, hoe groter de kans.
Veiligheid is een containerbegrip
Het best is om ieder risico te voorkomen (onmogelijk). We onderscheiden in onze ISO-begeleiding twee soorten: gebruikelijke risico’s (denk aan: fysieke overbelasting, arbeidsblessures, de veiligheid rond het werken met machines, stoffen en stellingen) & ongebruikelijke risico’s (waar je juist niet snel aan denkt: bijvoorbeeld een brand en een deur die dan gebarricadeerd is).
Doen wat nodig is
Wettelijk is natuurlijk vastgelegd dat mensen moeten werken in een veilige werkomgeving en dat bedrijven voorbereid zijn op noodsituaties. De Arbowet houden we bijvoorbeeld nauwlettend in de gaten; de toetsing van de RI&E en het activiteitenbesluit helpt ons hierbij. MDMX houdt de wet- en regelgeving in de gaten en bespreekt met de bedrijven wat verandert en belangrijk is. Samen brengen we veiligheidsrisico’s in kaart, en doen we wat nodig is.
De noodoefening gaf ons een duidelijk beeld van hoe we iedereen in no-time veilig buiten het pand krijgen. En welke punten nog om aandacht vragen. Het totale team heeft hierdoor een beter gevoel bij de veiligheid in een noodsituatie. De rookbom voor de volgende oefening ligt al klaar.
– Judith Mansveld, Drukkerij te Sligte-Olijdam
Milieu en veiligere alternatieven
Door de ontwikkeling van technieken, machines en processen is de veiligheid in onze branche op hoog niveau gekomen. We gebruiken steeds minder schadelijke stoffen. Ze zijn vervangen door een veiliger alternatief, en een aantal bedrijven maken hun drukvormen chemieloos en drukken alcoholvrij. Het milieubewustzijn van medewerkers is vergroot. Samen werken we ernaar toe de stoffen in 2023 met nog eens 10% verminderd te hebben. Hierop worden onze leveranciers geselecteerd.
Bewust en voorbereid
Als medewerker verwacht je een gezonde, veilige werkomgeving. We stellen op de werkvloer vaak de wedervraag: Hoe veilig werk je? Ken je de stoffen waarmee je werkt? Wat kun jij doen om de risico’s voor jezelf en anderen zo klein mogelijk te houden? Ook hier staan we de ISO-coördinatoren bij.
We ondersteunen met: - Training gevaarlijke stoffen - Training heftruck - Aandacht voor persoonlijke beschermingsmiddelen - Milieu incidentoefening - Bedrijfsspecifiek noodplan dat iedereen kent en ook geoefend wordt - Centraal stoffenregister - Milieuaspectenregister - Beoordelen van het activiteitenbesluit - Plan van aanpak RI&E - Onderhoudsplan voor machines en het kennisniveau van de mensen die ermee werken - Onderhoudsplan van het pand en brandveiligheid, nooduitgangen en vluchtroutes - Keuring van magazijnstellingen - Keuring van elektrische arbeidsmiddelen (NEN 3140) - Jaarlijkse update wet- en regelgeving - Omgang met persoonsgevoelige data (AVG) - Controles bij interne audits
Wat gebeurt er deze maand?
In juni bereiden de bedrijven die we begeleiden de noodoefening voor. Samen kijken we naar de uitslag van de ISO-audit van DNV. Beide auditoren zijn veiligheidskundige, de door hen opgemerkte veiligheidsissues pakken we direct op. Zo moet bijvoorbeeld ieder bedrijf formeel een installatieverantwoordelijke aanwijzen en ervoor zorgen dat alleen schakelbevoegde personen werkzaamheden aan de elektrotechnische installaties uitvoeren. Ook bespreken we met leveranciers de legionella-bewaking van de verneveling in de productieruimtes.
✔️ groepssessie met coördinatoren: extra aandacht voor veiligheidsissues (1-6)
✔️ groepssessie met directies: veiligheidsrisico’s in het grafisch bedrijf (21-6)
✔️ alle locaties: bereiden een noodoefening voor
✔️ diverse locatiebezoeken: interne audits
✔️ MDMX verwerkt verbeterpunten in de centrale aanpak