Deze maand beoordelen we onze leveranciers. Hoe presteren ze? Welke trends zien we? Hoe kunnen zij verbeteren, wat hebben we nodig? Zo belangrijk als de feedback van de klant voor ons is, zo belangrijk is het geven van goede feedback aan de leverancier.
Verzamelen van ervaringen
In onze aanpak beoordelen alle bedrijven zelf of hun leveranciers voldoen aan hun eisen. Het verzamelen van ervaringen gebeurt constant en vaak op verschillende plekken. Als er klachten of wensen waren, zijn deze natuurlijk direct besproken met leveranciers. Het is nu tijd om de ervaringen samen te voegen tot een overzicht, dit met elkaar bespreken en er verbeterpunten uit te halen.
We beoordelen de leveranciers van: - Grondstoffen (papier en inkt) - Halffabricaten (enveloppen) - Werk derden (nabewerking, afwerking) - Duurzame goederen (machines) - Gebruiksgoederen (kantoorartikelen) - Diensten (ICT, personeel)
We beperken ons tot de kritische leveranciers – “een leverancier die, als hij er een potje van maakt, je grote problemen bezorgt”. De meeste leveranciers kunnen eenvoudig ingewisseld worden door een andere. Maar die ene leverancier die hele kritische grondstoffen levert, kan een risico vormen.
Hoe presteren ze? Hoe is het werk, de levering of dienst uitgevoerd? Was het compleet en op tijd? Komt de leverancier uit zichzelf met goede ideeën, nieuwe producten en kwaliteitsverbeteringen en signaleert de leverancier voortijdig problemen? Gaat de leverancier bij problemen serieus op zoek naar een oplossing? Hoe verloopt de communicatie? Is de bereikbaarheid en responstijd goed? Is de houding en het gedrag van de werknemers klantvriendelijk? Ontvang je eventuele tussentijdse offertes binnen de afgesproken tijd? Zijn ze volledig? Klopt de factuur met het geleverde en de contractafspraken? Hoe wordt er omgegaan met informatiebeveiliging? Zijn er incidenten geweest? Voldoet de samenwerking aan onze milieu- en kwaliteitseisen? Is certificering van toepassing en nog steeds actueel? Zijn er veranderingen in de dienstverlening of het product te verwachten?
Partnerschap
We bekijken of er concrete afspraken of actiepunten uitkomen. Welke trends zien we? Hoe kunnen zij verbeteren, wat heb je nodig? Zo belangrijk als de feedback van de klant voor ons is, zo belangrijk is het geven van goede feedback aan de leverancier. In dit partnerschap horen regelmatige reflectie en gesprekken over prestaties, samenwerking en ontwikkelingen. Zo zorgen we samen voor een verbetering in samenwerking.
Collectieve afspraken
MDMX heeft voor aangesloten bedrijven met enkele kritische leveranciers contractuele afspraken gemaakt over afnames en kortingen. Met deze preferred suppliers is er regelmatig contact over markt- en omzetontwikkelingen, nieuwe producten, prijsniveau en klachtafwikkeling. Deze maand is er bovendien een extra enquête uitgevoerd onder de leden. In het najaar wordt de nieuwe tender 2022-2023 uitgezet en de oriënterende gesprekken worden nu gevoerd.
Wat gebeurt er deze maand?
Mei is de maand van de leverancier. Deze maand zorgen we ervoor dat de leveranciersbeoordelingen overal uitgevoerd zijn, als dit nog niet gebeurd is.
✔️ Uitvoeren van leveranciersbeoordeling door alle bedrijven
✔️ Voorbereiding op de nieuwe inkooptender 2022-2023
✔️ DNV-audit voor certificering ISO9001/ISO14001: Verloop drukkerij en Sidekix
✔️ DNV-audit voor hercertificering ISO9001/ISO14001: Drukkerij Tielen, Graphiset en Tromp print & packaging