Geef drie voorbeelden van een onterechte klacht. Na een korte stilte, waarin diep nagedacht werd, kwam het antwoord dat een klacht een klacht is. Een prima uitgangspunt voor het gesprek over kwaliteit.
Verloop drukkerij
Gisteren bogen (bijna) alle medewerkers van Verloop drukkerij zich over de vraag: Wat is kwaliteit? Het grafische bedrijf in Alblasserdam verzorgt jaarlijks 17.000 orders en is stevig gecertificeerd. Het jaar waarin het op weg is naar de 100e verjaardag staat in het teken van de toekomst. Dit startte bij een onderzoek naar het eigen bedrijfs-DNA waarin de sterke motivatie genesteld is om jezelf te blijven ontwikkelen. Toekomstproof, als bedrijf, als medewerker.
Laten we elkaar, als collega’s, beschouwen als interne klant
Sidekix
Eerder deze week kwamen de afdelingen van Sidekix – specialist op het gebied van fulfilment, direct mail en contact center – samen voor hetzelfde thema. Het bedrijf in Uden beschikt al over ISO27001 (informatieveiligheid) en is op weg naar certificering voor ISO9001 en ISO14001. We hebben verschillende locaties bezocht en zijn aan tafel gegaan met de sleutelpersonen met de vraag: Wat is nodig als je van een 9 naar 9,5 wilt? Plan. Do. Check. Act. Dit geldt voor iedereen binnen Sidekix, van machine-operator tot directie, van callcenter medewerker tot accountmanager.
De beste verbeterideeën komen van de werkvloer
MDMX
Voor beide bedrijven staat in mei van dit jaar de officiële audit gepland. Gezien de maatregelen komen we samen in kleine groepen. De andere 11 bedrijven zijn deze maand in Zoom-sessies aan de slag gegaan met groepsdoelen. Omdat kwaliteit en milieu niet een archiefmap is op het bureau van de ISO-coördinator, zijn we gestart met een bewustwordingscampagne voor alle mensen op de werkvloer.
Kwaliteit is de goede dingen goed doen